خدمات مشتریان 84223

بیمه نامه ترانزيت


مبدأ و مقصد برخي از حمل ها در خارج از كشور ايران بوده و كشور ايران تنها در مسير حمل قرار داشته و فقط كالا در محدوده كشورايران حمل مي شود.

بيمه نامه هاي مربوط به اين نوع حمل ها را بيمه نامه هاي ترانزيت و يا عبوري مي گويند و نرخ و شرايط بيمه نامه هاي صادراتي عيناً براي آنها مورد استفاده قرار مي گيرد

 این بیمه نامه در چارچوب و مقررات بین المللی کلوزهای A وB و C انستیتوی بیمه گران لندن و کلوز توتال لاس تحت پوشش قرار می گیرند.

 

مجموعه شرایط (A)

(۱) – اين بيمه همه ‌خطرهايي را كه منجر به تلف شدن يا آسيب ديدن كالاي مورد بيمه مي شود به جز موارد استثنا شده در بندهاي ۴، ۵، ۶، ۷ راپوشش مي‌دهد.

مجموعه شرایط (B)

(۱) – اين بيمه خطرات زير به جز موارد استثنا شده‌ در بندهاي ۴، ۵، ۶، ۷ را پوشش مي‌دهد.

(۱/۱) – تلف شدن يا آسيب ديدن مورد بيمه كه به طور منطقي مرتبط با يكي از موارد زير باشد:

  • (۱/۱/۱) – آتش سوزي يا انفجار.
  • (۲/۱/۱) – به‌گل نشستن ، زمينگير شدن و برخورد با كف دريا، غرق شدن يا واژگون شدن كشتي يا شناور.
  • (۳/۱/۱) – واژگون شدن يا از راه يا از خط خارج شدن وسيله حمل زميني.
  • (۴/۱/۱) – تصادم يا برخورد كشتي، شناور يا هر وسيله حمل ديگر با هر جسم خارجي به‌غير از آب.
  • (۵/۱/۱) – تخليه كالا در بندر اضطراري. (۶/۱/۱) -زلزله، آتشفشان يا صاعقه

 

(۲/۱) – تلف شدن يا آسيب ديدن كالاي مورد بيمه كه علت آن يكي از امور زير باشد:

  • (۱/۲/۱) – فداكردن كالا در جريان خسارت عمومي.
  • (۲/۲/۱) – به دريا انداختن كالا جهت سبك سازي كشتي يا به دريا افتادن كالا از روي عرشه كشتي.
  • (۳/۲/۱) – ورود آب دريا، درياچه يا رودخانه به كشتي، شناور، محفظه كالا، كانتينريا محل انبار.

 

(۳/۱) – تلف شدن كلي هر بسته در كشتي يا شناور و يا تلف كلي هر بسته به‌علت افتادن به‌هنگام بارگيري و يا تخليه كشتي يا شناور.

مجموعه شرایط (C)

خطرات تحت پوشش

(۱) – اين بيمه خطرات زير به جز موارد استثنا شده در بندهاي ۴، ۵، ۶، ۷ را پوشش مي‌دهد.

(۱/۱) – تلف شدن يا آسيب ديدن مورد بيمه كه به طور منطقي مرتبط با يكي از موارد زير باشد:

  • (۱/۱/۱) – آتش سوزي يا انفجار.
  • (۲/۱/۱) – به‌گل نشستن ، زمينگير شدن و برخورد با كف دريا، غرق شدن يا واژگون شدن كشتي يا شناور.
  • (۳/۱/۱) – واژگون شدن يا از راه يا از خط خارج شدن وسيله حمل زميني.
  • (۴/۱/۱) – تصادم يا برخورد كشتي، شناور يا هر وسيله حمل ديگر با هر جسم خارجي به‌غير از آب.
  • (۵/۱/۱) – تخليه كالا در بندر اضطراري.

 

(۲/۱) – تلف شدن يا آسيب ديدن كالاي مورد بيمه كه علت آن يكي از امور زير باشد:

  • (۱/۲/۱) – فداكردن كالا در جريان خسارت عمومي.
  • (۲/۲/۱) – به دريا انداختن كالا جهت سبك سازي كشتي

 

استثنائات

(۴) – اين بيمه به هيچ وجه شامل خطرات زير نمي‌گردد:

  • (۱/۴) – تلف شدن ، آسيب ديدن يا هزينه قابل انتساب به سوء عمل ارادي بيمه‌گذار
  • (۲/۴) – نشت و ريزش عادي، كسري عادي وزن يا حجم و يا فرسودگي و پوسيدگي عادي كالاي‌ مورد بيمه.
  • (۳/۴) – تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه ناشي از كافي نبودن يا نامناسب بودن بسته بندي يا آماده سازي كالاي مورد بيمه مشروط بر اينكه بسته بندي يا آماده سازي قبل از شروع اين بيمه انجام شده يا به‌ وسيله بيمه گذار يا كاركنان او انجام شده باشند و تحمل مقابله با حوادث معمول در سفر بيمه شده را نداشته باشد.( در موارد مربوط به اين شرط ،” بسته بندي ” شامل چيدن كالاي مورد بيمه در كانتينر هم هست وكاركنان جزو پيمانكاران مستقل محسوب نمي‌شوند).
  • (۴/۴) – تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه به علت عيب ذاتي يا ماهيت كالاي ‌مورد بيمه.
  • (۵/۴) – تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه اي‌كه علت آن تاخير باشد، حتي اگر اين تاخير ناشي از خطرات بيمه شده باشد(به‌استثناء هزينه هاي قابل پرداخت بر اساس بند ۲).
  • (۶/۴) – تلف شدن ، آسيب ديدن يا هزينه ناشي از اعسار يا ورشكستگي مالكان، مديران، اجاره كنندگان يا گردانندگان كشتي يا قصور در انجام تعهدات مالي از طرف يكي از آنها، به شرط اينكه بيمه گذار در هنگام بارگيري كالاي مورد بيمه در كشتي ، از اين امر مطلع بوده يا بايستي طبيعتا در جريان معمول تجارت خود از اين مسئله آگاه باشد كه اين اعسار و يا ناتواني مالي مي‌تواند مانع از ادامه عادي سفر گردد. اين استثنا در صورتي كه قرارداد بيمه به طرف ديگري ( طرف مدعي خسارت) واگذار شده باشد كه آن طرف موضوع بيمه را با حسن نيت و تحت قرارداد الزام آور خريداري كرده يا با خريد آن توافق نموده است ، اعمال نمي گردد.
  • (۷/۴) – تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه اي كه مستقيم يا غير مستقيم به علت يا ناشي از كاربرد هر نوع سلاح‌ يا وسيله‌اي باشد كه با انرژي اتمي ‌يا شكست هسته‌اي و يا تركيب هسته اي يا واكنش مشابه ديگر يا نيرو يا ماده
  • شرايط TOTAL LOSS
    اين شرط از بين رفتن كلي كالا در يك مرحله و در نتيجه آتش‌سوزي و يا غرق وسيله نقليه را پوشش مي‌دهد. اين نوع پوشش حداقل پوشش بيمه‌اي در هر حمل را فراهم مي‌آورد و تقريباً در سطح جهان منسوخ شده است ليكن در كشور ايران هنوز هم طرفداران فراواني دارد.